Nieuws en duiding

Vissen op seniorenbeurs

seniorenbeurs 0406w
De laatste tijd circuleren weer heel wat mails en sms'jes met valse vragen. "Bevestig hier de aanvraag van uw nieuwe bankkaart. Was u dit niet? Klik dan snel hier" of "Ik wil jouw artikel op de tweedehandssite kopen, maar heb eerst nog even jouw bankgegevens nodig." Phishing noemen we dat. Een niet onbelangrijke slachtoffergroep zijn 50-plussers. Daar zette preventiedienst Den OOgen Boom extra op in tijdens de Boomse seniorenbeurs op donderdag 21 november.

Heel wat mensen bezochten verschillende standen tijdens de seniorenbeurs achter het Feestpaleis / CC De Steiger in Boom. Eén stand trok daarbij bijzondere aandacht omdat een van die thema's zo actueel is en mensen in de portemonnee zou kunnen pakken: phishing. Dat is de vorm van oplichting waarbij mensen listige vragen krijgen om persoonlijke informatie te achterhalen zoals bankgegevens. Bezoekers konden op een computer emails en berichten beoordelen op hun betrouwbaarheid.

seniorenbeurs 0418w
Preventiemedewerker An Pues en bezoeker Richard Darquennes

"Waar moet je op letten? Hoe weet je wanneer een bericht vals is? Gewoonlijk delete ik twijfelachtige mails sowieso", zegt Richard Darquennes (77), "Soms zeggen mijn kleinkinderen: "Allez, Pappie, maak toch een backup" of "Zet het in de iCloud", maar hoe doe je dat dan juist?" 
Preventiemedewerkers Debbie en An hadden de handen vol met het beantwoorden van allerhande vragen over veilig internet en gaven uiteenlopende preventietips.

seniorenbeurs 0410w
Bezoeker Boudewijn Goos en preventiemedewerker Debbie Nys

"Ik geef zelf les in een open school voor volwassenen hier in Boom (CBE). Cursisten sturen soms vanalle emails door en stellen me vragen. Van veel mails weet je met zekerheid dat ze vals zijn. De online test die ik hier vandaag gedaan heb, is ideaal om in de cursus te verwerken!", zegt Boudewijn Goos (60).

Wil je zelf ook weten hoe goed jij bent in het ontmaskeren van valse emails? Doe dan hier de test.

©2015 Copyright by Lokale PolitieZone Rupel

Cookies maken het eenvoudiger voor ons om onze diensten te leveren. Met het gebruik van onze diensten geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.
Meer informatie Ok