Snelmenu

Openingsuren
slachtoffer
wijkteam
afwezigheidstoezicht
woninginbraak
preventietips
evenementen
verkeerscontroles en wegenwerken

Nieuws en duiding

Ik werd slachtoffer van fraude of oplichting


Bent u slachtoffer geworden van fraude of oplichting? Doe dan zo snel mogelijk aangifte op uw politiecommissariaat naar keuze. Onze openingsuren vindt u hier. Contacteer onmiddellijk card stop / doc stop.

Onze top tien tips om oplichting te voorkomen:

1. Vertrouwt u iets niet? Raadpleeg de website van de fraudehelpdesk of meldpunt België. Is een aanbieding te mooi om waar te zijn? Dan is dit meestal ook het geval. Zoek op het internet informatie op over de aanbieding. Googel enkele belangrijke woorden uit de aanbieding in combinatie met de term 'hoax' (=valstrik) of zoek op een fraudehelpdesk.

2. U heeft geen rijke nonkel met een erfeniskwestie in Afrika, uw zogezegde virus wordt niet vanuit India telefonisch opgelost en de politie verstuurt nooit boetes via e-mail.

3. Moet u snel reageren? Dit is een beproefde tactiek van oplichters om u over de streep te trekken. Laat u niet onder druk zetten.

4. Lees de kleine lettertjes. Bij fraudeurs zit er altijd een addertje onder het gras.

5. Bent u ongevraagd of zomaar benaderd met een aanbieding (via post, telefoon, e-mail, fax, aan de deur)? Let extra goed op! Hier kan wel eens een oplichter aan het werk zijn.

6. Meld u aan bij het bel-me-niet-registerzodat u geen ongevraagde telefonische aanbiedingen krijgt.

7. Betaal liever niet vooraf en niet contant, tenzij u zeker weet dat de andere partij betrouwbaar is. Let op met anonieme 'money transfers' of cryptomunten.

8. Bent u al eens slachtoffer van fraude geweest? Let extra goed op! Vaak geeft de ene oplichter uw gegevens door aan de andere oplichter.

9. Geef nooit uw persoonlijke (bank-)gegevens af! Fraudeurs maken misbruik van uw gegevens. Geef nooit telefonisch codes door. Let op voor overschrijvingen naar nieuwe begunstigden.

10. Zit een aanbieding vol taalfouten? Wees alert, dit kan een indicatie zijn voor fraude.

 

Onze tips tegen phishing:

Iedereen kan valse phishing-mails leren herkennen!

Op de website van de Nederlandse consumentenbond krijgt u direct uitleg en tips waarom 12 voorbeeldmails wel of niet te vertrouwen zijn. Twijfelt u aan de echtheid van een mail? Surf dan even naar fraudehelpdesk.nl en typ enkele woorden uit de mail in het zoekvenster om te kijken of deze oplichtingsmail al gekend is.

1. Let op het taalgebruik. Staan er spellingfouten in de mail? Grote bedrijven of banken schrijven meestal foutloos.

2. Spreekt men u niet persoonlijk aan met uw naam in de mail? Verwacht u geen e-mail van de afzender? Wees extra op uw hoede.

3. Let op het e-mailadres van de verzender en kijk goed naar de domeinnaam achter het apenstaartje (@). Is deze wel geloofwaardig?

4. Klik niet op links of bijlagen in mails. Ga liever zelf naar de (echte) website en log van daar aan.

5. Geef nooit telefonisch bankkaartcodes door. Betaal nooit online boetes. De politie verstuurt boetes enkel met de post en zal altijd duidelijk uw naam, nummerplaat, tijd en plaats van overtreding vermelden.

6. U heeft geen oom in Afrika die met u een erfenis wil delen. Er is geen militair op u verliefd die vraagt om zijn vliegticket voor te schieten.

7. Klinkt iets te mooi om waar te zijn of vertrouwt u de mail niet direct? Dan is dat meestal ook zo. Google maar even rond.

©2015 Copyright by Lokale PolitieZone Rupel